RESEARCHING BODY AND EMOTIONS

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    Adrian Scribano
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    METHODSPACE. Agosto 2012.

    RESEARCHING BODY AND EMOTIONS

    The group hereby presented aims to open the exchange and discussion on various strategies to explore and understand the connections between bodies and emotions in the processes of social structuration today.

    The expressiveness of the social subjects has always been a controversial issue for social sciences, because nobody can live-in-the-other.

    But “progress” of qualitative research strategies in social research in order to progressively and steadily incorporate the “expressive capture technologies” more and more enables to bridge the gap between what the researcher sees and the subject expresses.

    From the traditional recorder to the digital video camera, the attempt has been to expand the capabilities of “grasping” the social world and the voices of individuals who build it.

    From participant observation to the world-life representation that is made effective in the theater and dance, we see strategies for capturing information that has advanced over the expectable and indeterminable that is characteristic of the individuals in social interactions.

    Nurturing the experience of creativity as power to capture and transform the world, qualitative inquiry ruptures and builds renovated roads to see-the-world with others, and the others involved in the investigation. When creating, subjects inscribe in multiple surfaces the different ways in which they put forward their emotions and feelings. If creativity is used as the logic of inquiry what emerges, what “interests” the researcher to emerge and what actually does not emerge are mutually strained thus transforming into a knot through which what the researcher tried, did and what the subjects ‘do’ finally meet and to go through.

    To express is just making explicit what was already implied, is to de-wrap, de-compress. In expression in general what is tacit (what is assumed according to the mechanisms of social bearability and regulatory regimes of sensation) actually occurs, becomes present. Expressing oneself is also a vehicle to disarm the packages of class habitus, to take out what “wraps” things and put it in connection with what was “wraped”. At the same time the expressiveness of the subjects decompresses what is “tight”, and “concentrated” in the silence related to the differential and systematic appropriation of the uses of the word as the only way of speaking.  

    From visual anthropology to visual sociology, from the ethnomusicology to popular culture studies, capturing what the subjects want to express “closer” than the verbal narrative alone, has been repeatedly aimed at.  

    When you enter the “world” of expression in relation to qualitative inquiry of the social world, a series of questions or areas of theoretical and methodological work is widely opened.

    Consequently, this Group aims to become a swap space for all those who inquire into the social world eigher in, by and through the bodies and emotions.

     

     

    INVESTIGANDO CUERPOS Y EMOCIONES

    El grupo que aquí presentamos tiene por objetivo intercambiar y discutir diversas estrategias para explorar y comprender las conexiones entre cuerpos y emociones en los procesos de estructuración social en la actualidad.

    La expresividad de los sujetos sociales siempre ha sido un tema controversial para las ciencias sociales, pues nadie puede vivir-en-el-otro.

    Pero el “avance” de las estrategias cualitativas de investigación social al incorporar progresiva y sostenidamente a las “tecnologías de captación de expresividad” han podido acercar la brecha entre lo que el investigador ve y el sujeto expresa.

    Desde el tradicional grabador a la filmadora digital el intento ha sido ampliar las capacidades de “aprehender” el mundo social y las voces de los sujetos que lo construyen.

    Desde la observación participante a la representación del mundo de la vida que se hace efectiva en el teatro o la danza, se ven estrategias de captación que han avanzado sobre lo expectable e indeterminable del desempeño de los sujetos en las interacciones sociales.

    Experimentando la creatividad como potencia para captar y transformar el mundo, la indagación cualitativa ruptura y construye caminos renovados para ver-el-mundo con otros y los otros que participan en la investigación.   Al crear, los sujetos inscriben en superficies múltiples diversas maneras de poner frente a los otros sus emociones y sensaciones. Si se utiliza la creatividad como lógica de indagación lo que emerge, lo que “interesa” que emerja y  lo que no emerge se tensionan mutuamente transformándose en un nudo por donde pasan lo que el investigador intentó, hizo y lo que los sujetos “hacen”.

    La expresividad es justamente hacer expreso lo que estaba tácito, es des-envolver, des-comprimir.  En la expresividad lo tácito (aquello que se dá por sentado de acuerdo a los mecanismos de soportabilidad social y los regímenes de regulación de las sensaciones) se manifiesta, se hace presente. Expresarse es también un  vehículo para desarmar los paquetes de los habitus  de clase, para sacar lo que envuelve y ponerlo en conexión con lo que estaba envuelto. Así también la expresividad de los sujetos descomprime lo que esta “apretado”,  “concentrado” en la mudez de la apropiación diferencial y sistemática de los usos de la palabra como único modo del decir.  

    Desde la antropología visual a la sociología visual, desde la etnomusicología  a los estudios de cultura popular ha intentado captar lo que los sujetos desean expresar “más acá” de la sola narración verbal.  

    Cuando se ingresa al “mundo” de la expresividad en relación a la indagación cualitativa del mundo social se abren inmediatamente una serie de preguntas o ámbitos de trabajo teóricos y metodológicos.

    Este Grupo pretende convertirse en un espacio de intercambio para todos aquellos que indagamos el mundo social en, por  y a través de los cuerpos y las emociones.

     

    #11820
    Emily
    Guest

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